پرش لینک ها

صفر تا صد استفاده از پوش نوتیفیکیشن موبایل برای حفظ مشتری

صفر تا صد استفاده از پوش نوتیفیکیشن موبایل برای حفظ مشتری

پوش نوتیفکیشن برای حفظ مشتری

هر کسب‌وکاری که از طریق اپلیکیشن خدمات خود را ارائه می‌دهد به ارسال پوش نوتیفیکیشن هم نیاز دارد. بازاریابی پوش‌نوتیفیکیشن در دنیای امروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای موفقیت در این نوع بازاریابی لازم است مشتریان را بشناسیم و مسیر حرکت آن‌ها در اپلیکیشن را زیر نظر بگیریم. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید با استفاده از پوش نوتیفیکیشن مارکتینگ، نرخ حفظ یا بازگشت را در میان مشتریانتان افزایش دهید.

بازاریابی پوش‌نوتیفیکیشن چیست و چرا مهم است؟

بیشتر کسب‌وکارهای دیجیتال (مثل فروشگاه‌های آنلاین) از طریق یک اپلیکیشن خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. و در نتیجه می‌توانند از طریق این اپلیکیشن روی موبایل کاربران پوش‌نوتیفیکیشن ارسال کنند. بازاریابی پوش‌نوتیفیکیشن عبارت است از نمایش پوش‌نوتیفیکیشن‌هایی که انگیزه بازگشت به اپلیکیشن را در کاربر ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که فروشگاه‌های آنلاین برای حفظ مشتری به این ابزار نیاز دارند. ارائه راهنمایی‌های به‌موقع و پیشنهادات جذاب از طریق پوش‌نوتیفیکیشن می‌تواند تعامل کاربر با اپلیکیشنتان را بیشتر کند.

انواع پوش نوتیفیکیشن‌

به طور کلی دو نوع پوش‌نوتیفیکیشن در بازاریابی کاربرد دارد:

  1. پوش‌نوتیفیکیشن تبلیغاتی (Promotional Push Notification): این پوش‌نوتیفیکیشن‌ها به‌دنبال نزدیک کردن مشتری به تصمیم خرید هستند. مثلا پوش‌نوتیفیکیشنی که موجود شدن محصول مورد علاقه کاربر را به او اطلاع می‌دهد در این دسته قرار می‌گیرد.
  2. پوش‌نوتیفیکیشن تراکنشی (Transactional Push Notification): این پوش‌نوتیفیکیشن‌ها برای رساندن اطلاعات مورد نیاز کاربر به او ارسال می‌شوند. مثلا زمانی که کاربر خرید را نهایی می‌‌کند، پوش‌نوتیفیکیشنی که جزئیات خرید و شماره پیگیری را به او نشان می‌دهد یک پوش‌نوتیفیکیشن تراکنشی است.

پوش‌نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی به‌طور مستقیم و پوش‌نوتیفیکیشن‌های تراکنشی به‌طور غیرمستقیم ایجاد درآمد می‌کنند. چون که پوش‌نوتیفیکیشن تبلیغاتی مستقیما پیشنهاد خرید را ارائه می‌دهد و در صورت جذب شدن کاربر، خرید انجام خواهد شد. در حالی که پوش‌نوتیفیکیشن‌های تراکنشی باعث بهتر شدن تجربه کاربر می‌شوند و با جلب رضایت او انگیزه تکرار خرید را برایش ایجاد می‌کنند.

مزایا و معایب بازاریابی پوش نوتیفیکیشن

مزایا:

  • سریع دیده شدن: موبایل به یکی از بخش‌های اصلی زندگی امروزی تبدیل شده است. در نتیجه وقتی به موبایل کاربران پوش‌نوتیفیکیشن ارسال می‌کنید، احتمال سریع دیده شدن آن بالا خواهد بود.
  • قابلیت شخصی‌سازی: شما می‌توانید برای هر کاربر با توجه به خریدها یا جستجوهای قبلی‌اش در اپلیکیشن، پوش‌ ارسال کنید.
  • نرخ کلیک بالا: بر اساس آمار Criteo (یکی از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتال)، ۴۰ درصد کاربران تا یک ساعت بعد از دریافت پوش‌نوتیفیکیشن روی آن کلیک می‌کنند.

معایب:

  • نیاز به تایید کاربر: کاربر می‌تواند در زمان نصب یا بعد از آن، دریافت پوش‌نوتیفیکیشن از اپلیکیشن مورد نظر را غیرفعال کند. بر اساس آمار کمپانی بازاریابی Airship حدود یک سوم کاربران موبایل پوش‌نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال می‌کنند.
  • نادیده گرفتن پوش‌نوتیفیکیشن‌ها برای کاربران ساده‌تر می‌شود: ارائه‌دهندگان سیستم‌عامل‌های موبایلی با هدف بهتر کردن تجربه کاربران خود، در هر آپدیت امکانات جدیدی را برای نادیده گرفتن یا مدیریت پوش‌نوتیفیکیشن‌ها ارائه می‌دهند.
  • محبوب نبودن به‌عنوان منبع تبلیغات اینترنتی: بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط شرکت تحقیقاتی eMarketer، تنها ۱۸ درصد مردم پوش‌نوتیفیکیشن را برای دیدن تبلیغات ترجیح می‌دهند و ترجیح ۸۲ درصد باقی‌مانده سایر کانال‌ها است.

کاربردهای پوش نوتیفیکیشن برای فروشگاه‌های آنلاین

در این بخش قصد داریم ببینیم فروشگاه‌های آنلاین چگونه می‌توانند با استفاده از پوش‌نوتیفیکیشن، کاربران خود را به انجام یا تکرار خرید نزدیک کنند. راهنمایی‌های ارائه شده در این بخش برای اپلیکیشن‌های خدماتی هم کاربردی است.

  • خوشامدگویی گرم: حفظ مشتری از همان اولین لحظات شروع تعامل آغاز می‌شود. نصب اپلیکیشن و فعال کردن پوش‌نوتیفیکیشن توسط کاربر به این معنا است که شما می‌توانید ارسال پیام را از همان لحظه آغاز کنید و چه چیزی بهتر از یک خوشامدگویی گرم برای شروع؟ مثالی از پیام خوشامدگویی: «به جمع کاربران ما خوش‌آمدید. برای انجام اولین خرید با کد Welcome تخفیف بگیرید.». همین پیام ساده باعث می‌شود یک تصویر ذهنی مثبت برای کاربر ایجاد شود.

  • ایجاد انگیزه برای بازگشت: فرض کنید در قالب یک پوش‌نوتیفیکیشن به مشتری اعلام کرده‌اید که به ازای هر پنج خرید یک هدیه یا تخفیف ویژه دریافت می‌کند. چنین پیامی در کاربر انگیزه تکرار خرید را ایجاد می‌کند. هر چه این پیشنهادها به نیازهای او نزدیک‌تر باشد، احتمال بازگشت او بالاتر خواهد رفت. مثلا اگر تخفیفی که به او پیشنهاد می‌دهید مرتبط با خریدهای قبلی او باشد احتمال تکرار خرید خیلی بیشتر از یک پیشنهاد کلی است.

  • یادآوری سبد خرید: زمانی که کاربر سبد خرید خود را بدون نهایی کردن رها می‌کند، این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایلی مثل پرت شدن حواس، کم بودن موجودی یا به مشکل خوردن در فرآیند خرید. در هر صورت ارسال یک نوتیفیکیشن یادآوری و پرسیدن دلیل رها کردن سبد خرید، به کاربر این حس را منتقل می‌کند که به بهتر کردن تجربه او اهمیت می‌دهید.

  • اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید: فرض کنید یکی از مشتریان شما از دسته‌بندی لباس‌های رسمی بازدید کرده‌ است. ارسال پوش‌نوتیفیکیشن به این کاربر در زمان موجود شدن کالکشن جدید لباس‌های رسمی علاوه بر این که انگیزه بازگشت به اپلیکیشن را در او ایجاد می‌کند، احساس خوبی از جنس احترام شما به نیازهایش را نیز به او می‌دهد.

  • اطلاع‌رسانی در مورد موجود شدن محصول: گاهی کاربر از یک محصول ناموجود روی اپلیکیشن بازدید می‌کند. در چنین شرایطی اگر پس از موجود شدن محصول، این خبر را در قالب پوش‌نوتیفیکیشن به او انتقال دهید، کاربر احساس می‌کند شما برای رفع مشکلات او دغدغه و حساسیت دارید. این احساس خوب می‌تواند در نهایت به وفاداری مشتری برسد.

  • ارائه پیشنهادهای زمان‌دار: اگر در نوتیفیکیشن بنویسید «ده درصد تخفیف روی قاب موبایل تا ساعت ۱۲ امشب»، احساسی در مشتری ایجاد می‌شود که اگر روی این پوش کلیک نکند، چیزی را از دست خواهد داد.

نقش اتوماسیون بازاریابی در اجرای کمپین‌های پوش نوتیفیکیشن

راهکارهایی که در بخش قبل ارائه دادیم با کمک اتوماسیون بازاریابی قابل اجرا می‌شوند. کارهایی مثل تشخیص دسته‌بندی‌های مورد علاقه کاربر یا دنبال کردن مسیر خرید او در حال حاضر توسط بزرگترین شرکت‌های دنیا با استفاده از اتوماسیون اجرا شده‌اند و نتایج مثبتی را هم به‌همراه داشته‌اند. در مطلب نمونه های استفاده از پوش نوتیفیکیشن در کسب‌وکارهای بزرگ دنیا می‌توانید ببینید که برندهایی مثل اینستاگرام، یوتیوب و اسپاتیفای چگونه توانسته‌اند با استفاده درست از اتوماسیون بازاریابی، نوتیفیکیشن‌های تاثیرگذار برای کاربران خود ارسال کنند و به رشد برسند.

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.