

بازاریابی بازگشتی یا ریتنیشن مارکتینگ: راز ایجاد یک تجارت با ثبات
چگونه میتوان در رشد به ثبات رسید؟ چگونه میتوان رقبا را پشت سر گذاشت؟ این سوالات در ذهن هر مدیری تکرار میشود. جواب دادن به این سوال چندان ساده نیست. چون هر کسبوکاری برای پیروزی بر رقبا باید همزمان با به دست آوردن مشتریان جدید، مشتریان قبلی خود را هم حفظ کند. در این مقاله به شما نشان میدهیم چگونه میتوانید با کمک بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ به جایگاه رقابتی مناسبی در بازار برسید. بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) به کسانی توجه دارد که در گذشته از کسبوکار شما خرید کردهاند. به عبارت دیگر تمام کسانی که حداقل یک بار با یک کسبوکار معامله داشتهاند، هدف ریتنشن مارکتینگ قرار میگیرند. هدف این سبک از بازاریابی، بازگرداندن مشتریان برای تکرار تصمیم خرید است. ریتنشن مارکتینگ به جای کمیت روی کیفیت تمرکز میکند و به جای پیدا کردن مشتریان جدید، روی عمیقتر کردن ارتباط با مشتریان فعلی تاکید دارد. به مثالی که در ادامه آوردهایم توجه کنید: شرکتی را تصور کنید که محصول آن یک اپلیکیشن فروش محصولات سوپرمارکتی است. این شرکت اطلاعات مربوط به رفتار کاربران در اپلیکیشن خود را بررسی و لیستی از کسانی که از سه هفته پیش وارد اپلیکیشن نشدهاند تهیه میکند. در ادامه با بررسی سوابق خرید و جستجوی این افراد، محصولات مورد نیازشان را تشخیص میدهد و پیامی با محتوای پیشنهاد تخفیف روی همین محصولات برایشان ارسال میکند. مشتری با دیدن چنین پیامی به این فکر میکند که به نیازهایش اهمیت داده شده است. انتقال چنین حسی اولین قدم برای بازاریابی بازگشتی است. چون که در صورت ادامهدار شدن انتقال حس خوب، یک خریدار ساده به یک مشتری وفادار تبدیل میشود. شرکتها زمانی که شروع به کار میکنند، نیازمند تمرکز کردن روی جذب مشتریان و تثبیت جایگاهی هر چند کوچک از لحاظ سهم بازار هستند. هر چه جلوتر میرویم، نیاز جذب مشتری جای خود را به نیاز حفظ مشتری میدهد. بازاریابی بازگشتی یک انتخاب هوشمندانه است چون که: حالا که از ضرورت و مزایای بازگشت مشتریان آگاه شدیم، نوبت به بررسی راهکارهای موجود برای اجرایی کردن بازاریابی بازگشتی میرسد. ایدههایی که در ادامه میآوریم توسط شرکتهای بزرگ دنیا مثل اپل، آمازون، فیسبوک و علیبابا اجرا شدهاند. بهترین راه برای اجرای استراتژیهای ریتنشن مارکتینگ استفاده از اتوماسیون بازاریابی است. در یک اتوماسیون بازاریابی ابزار مختلفی برای تحلیل رفتار، بخشبندی اطلاعات (سگمنتیشن) وارسال پیامهای هوشمند در دسترس شما قرار میگیرد و میتوانید پیامهای شخصیسازی شده بر اساس رفتار کاربر برای او ارسال کنید. برای موفقیت در رقابت کسبوکارهای امروزی، لازم است نیازهای مشتریان را سریعتر از رقبا تشخیص دهید و برطرف کنید. این کار از طریق جمعآوری و تجزیه و تحلیل داده امکانپذیر است. اتوماسیون بازاریابی inTrack یک پنل کاربرپسند و گرافیکی در اختیار شما قرار میدهد که در آن میتوانید اطلاعات مشتریانتان را مدیریت کنید و بر اساس همین اطلاعات کمپینهای بازاریابی بسازید. برای ساخت کمپینهای هوشمند و بالا بردن نرخ حفظ مشتری، همین امروز درخواست دمو دهید. بازاریابی بازگشتی یا ریتنیشن مارکتینگ: راز ایجاد یک تجارت با ثبات
بازاریابی بازگشتی یا ریتینشن مارکتینگ چیست؟
چرا تمرکز روی ریتنشن مارکتینگ هوشمندانه است؟
چطور یک استراتژی مناسب برای ریتنشن مارکتینگ انتخاب کنیم؟
نقش اتوماسیون بازاریابی در اجرای استراتژیهای بازاریابی بازگشتی
پلتفرم inTrack یک ابزار قوی برای حفظ مشتری