

قیف فروش (Sales Funnel) چیست و چه مزایایی برای کسبوکارها دارد؟
تعیین استراتژی بر اساس قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را بهینهتر اداره کنید و پروسهی تبدیل بازدیدکنندگان جدید به مشتری را تسهیل نمایید. این مفهوم میتواند در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد، اما با کمی مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر، خواهید دید که قابلیت انطباق با هر کسب و کاری را دارد. یا به عبارت دیگر هر کسب و کاری میتواند از آن بهره ببرد. در این مقاله سعی میکنیم تا در مورد قیف فروش بیشتر توضیح بدهیم و شما را با مراحل آن آشنا کنیم. به صورت کلی، منظور از قیف فروش، یک چارچوب کلی است که در آن تلاش میشود تا ترافیک وبسایت افزایش پیدا کند و بازدیدکنندگان جدید، به مشتری تبدیل شوند. قیف فروش در بازاریابی دیجیتال، معمولا دارای چهار مرحله است: آگاهی، کشف، توجه و تبدیل. استراتژیهای مختلفی برای جذب و تبدیل بازدیدکنندگان در مراحل مختلف قیف وجود دارد. نکتهی مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که بازدیدکنندگان معمولاً از مراحل مختلفی وارد قیف فروش میشوند و مسیر همه یکی نیست. همان طور که در بخش قبلی گفتیم، قیف فروش از چهار مرحله تشکیل شده: تقسیم بندی کاربران با توجه به جایگاهشان در قیف فروش، میتواند به شما در بالا بردن نرخ تبدیل کمک کند. کاربرانی که در مرحله ۱ (بالای قیف) قرار دارند، از مشکل خود باخبر هستند، اما نمیدانند که شما راه حلی برایشان دارید. پس به این کاربران باید برند خود را معرفی کنید. کاربرانی که در مرحله ۲ و ۳ (میانهی قیف) قرار دارند، از این که شما راه حل ارائه کردهاید، با خبرند. باید به آگاهسازی آنها ادامه دهید و به آنها یاد بدهید که بهترین راه حلها کدامند و چگونه میتوانند بهترین راه حل موجود را انتخاب کنند. کاربرانی که در مرحله ۴ (پایین قیف) قرار دارند، در شُرُف تبدیل شدن هستند. باید آنها را قانع کنید که راه حل ارائه شده توسط شما، بهترین راه حل موجود است. زمانی که کاربر تبدیل به مشتری شد، کار شما به پایان نمیرسد. بلکه از اینجا به بعد باید تمام تلاش شما بر روی حفظ مشتری و تبدیل کردن وی به مشتری وفادار متمرکز شود. داشتن خدمات پس از فروش، رضایت مشتری از کیفیت بالای محصول و ارتباط داشتن با مشتری پس از فروش، از مواردی هستند که میتوانند به حفظ مشتری کمک کنند. به همین خاطر، در برخی قیفهای فروش، مرحلهی پنجمی نیز در نظر میگیرند که مربوط به حفظ ارتباط با مشتری بعد از خرید است. باید اشاره کرد که استفاده از اتوماسیون بازاریابی در مراحل پرورش لید، نقش بسزایی را در بالا بردن نرخ تبدیل ایفا میکند. شاید بهتر باشد در اینجا در مورد نامگذاری قیف فروش نیز صحبت کنیم و ببینیم چرا نام آن را قیف گذاشتهاند. در دنیای واقعی، شما زمانی از قیف استفاده میکنید که بخواهید مایعی را از ظرف یا بطری، به یک ظرف یا بطری دیگر منتقل کنید. برای این کار قیف را بر روی درب آن بطری میگذارید، و مایع را بر روی قیف میریزید. به این ترتیب، به راحتی تمامی آن مایع مورد نظر، در بطری قرار میگیرد. در واقع این قیف، کار جابهجایی را برای شما تسهیل کرده. این دقیقاً همان اتفاقی است که در قیف فروش میافتد. قیف فروش، کار جذب کاربر و تبدیل او به مشتری را برای شما سادهتر میکند. کاربران وارد قیف میشوند و مراحل مختلفی را طی میکنند. اگر این مراحل با دقت تمام طراحی شده باشد، کاربر تمامی مراحل را طی کرده و در نهایت به مشتری شما تبدیل میشود. فرض کنید که شما میخواهید یک دوره آموزش آشپزی را به کاربران بفروشید. برای طراحی و اجرای قیف فروش، مراحل زیر را طی میکنید: حالا فرض کنید که دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید که محصولات مربوط به دکوراسیون خانگی میفروشد: همان طور که مشاهده کردید، ساختن قیف فروش، لزوماً به محصولی که میفروشید ارتباطی ندارد. در واقع هر محصولی که بفروشید، میتوانید چنین چارچوبی برایش طراحی کنید. فقط ممکن است برخی جزییات با توجه به ویژگیهای محصول و شرایط شما تفاوت کند. بیشتر تفاوتها در کانالهای ارتباطی و نحوه تعامل با کاربر است. همچنین ممکن است شما برای فروش یک محصول، دارای چارچوبهای متعدد باشید. مشخصاً از این طریق میتوانید کاربران بیشتری را جذب نمایید. قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ، برای کسب و کارها مزایای فراوانی دارد. مهمترین مزایای آن را در ادامه ذکر کردهایم: قیف فروش (Sales Funnel) چیست و چه مزایایی برای کسبوکارها دارد؟
قیف فروش (Sales Funnel) چیست؟
مراحل چهارگانه قیف فروش
قیف فروش چگونه کار میکند؟
دو مثال از قیف فروش
چرا قیف فروش اهمیت دارد؟