

اومنی چنل به چه معناست؟
اومنی چنل مارکتینگ یا بازاریابی اومنی چنل ترکیبی است که احتمالا آن را در مقالات و وبینارهای مرتبط با مارکتینگ شنیدهاید. این ترکیب به یک رویکرد مدرن بازاریابی اشاره دارد که در آن، فعالیت تبلیغاتی کسبوکار در کانالهای مختلف، بهصورت یکپارچه و هماهنگ دنبال میشود. این رویکرد میتواند در صورت اجرای درست، کسبوکار شما را به رشد برساند. در این مقاله اومنیچنل مارکتینگ و تفاوت آن با مولتیچنل مارکتینگ را بررسی میکنیم. برای تعریف این مفهوم نوظهور در بازاریابی، بهتر است ابتدا واژه OmniChannel را معنی کنیم. Omni در انگلیسی به معنای «همه» و Channel هم به معنای «کانال» است. بازاریابی اومنی چنل به یک رویکرد تازه برای بازاریابی اشاره دارد که در آن تمام کانالهای ارتباطی برای انتقال یک پیام واحد، یکپارچه میشوند. در این رویکرد مدرن، بین استفاده از کانالهای سنتی (مثل فروشگاه) یا مدرن (مثل سایت) اولویتی وجود ندارد و تاکید ویژه این سبک روی یکپارچه کردن کانالها با هم است. بنابراین میتوان بازاریابی اومنی چنل را بازاریابی کانال همه کاره هم نامید. در بازاریابی اومنی چنل یکپارچگی کانالها در راستای یک پیام واحد، اصل و اساس تمام فعالیتها است. برای مثال اگر پیام ما «ارائه قیمتهای پایین و کمک به صرفهجویی در هزینهها» باشد و این پیام را با تابلوهایی در فروشگاه، هدر سایت و همچنین کمپینهای تخفیفی پرتعداد به مخاطبان خود منتقل کنیم، بازاریابی اومنی چنل انجام دادهایم. این یکپارچگی و همصدایی باعث ایجاد یک تصویر ذهنی واحد در ذهن مشتری میشود. به این ترتیب میتوانیم برند را با صفات مورد نظرمان در ذهن او ثبت کنیم. در همین مثال، کسبوکار مورد نظر با صفت «قیمتهای پایین» در ذهن مخاطب ثبت میشود. نکته مهم بعدی در این رویکرد، تناسب پیام با نیازهای مخاطبان کسبوکار مورد نظر است. در واقع بهکارگیری بازاریابی اومنی چنل بدون شناخت مشتری و دانستن علاقهمندیها و نیازهای او ممکن نیست. در مثال قبل که ارزش پیشنهادی کسبوکار «ارائه قیمت پایین و کمک به صرفهجویی در هزینهها» بود، اگر مشتریان سازمان از قشر مرفه جامعه باشند یا قیمت این محصول خاص برایشان مهم نباشد، انتقال چنین پیامی تاثیرگذار نخواهد بود. چون که این مشتریان به ارزشهای دیگری مثل «ارسال سریع» یا «اورجینال بودن» اهمیت میدهند. در قسمت قبل اشاره کردیم که در بازاریابی اومنی چنل، مشتری مبنا قرار داده میشود. در بازاریابی مولتی چنل مبنا خود کسبوکار است و علاقهمندیهای مشتری اولویت کمتری دارد. در واقع در بازاریابی مولتی چنل یا چند کاناله، از کانالهای ارتباطی مختلف برای نشان دادن ظرفیتها و معرفی محصولات خود کسبوکار استفاده میشود. در این روش کانالها ارتباط خاصی با هم ندارند و میتوانند کاملا مستقل از هم عمل کنند. در بخش قبل به اساسیترین تفاوت این دو سبک بازاریابی اشاره کردیم. تمرکز اومنی چنل روی مشتری و نیازهای او قرار دارد. برای همین پیامهای ارسالی در بازاریابی اومنیچنل انعطاف بیشتری دارند و با توجه به ترجیحات مشتری تغییر شکل میدهند. در حالی که پیامهای بازاریابی مولتی چنلْ ایستا و غیرقابل تغییرند و با شکلی ثابت برای همه افراد به نمایش درمیآیند. ذائقه انسانهای مدرن به پیامهای انعطافپذیر و شخصیسازی شده نزدیکتر است. پس میتوان گفت بازاریابی مولتی چنل رویکرد کلاسیکتری دارد و بیشتر مناسب بازارهایی است که رقابت کمتری در آنها وجود دارد. در طرف مقابل، بازاریابی اومنی چنل روش پیشرفتهتر و مدرنتری است که با اکوسیستم استارتاپی و برای رقابت کسبوکارهایی مثل فروشگاههای آنلاین مناسبتر است. آخرین تفاوت این دو به نوع جذب مشتری مربوط میشود. بازاریابی اومنی چنل رفتار مشتری را دنبال میکند تا نیازهای او را از روی مواردی مثل سوابق خرید و دستهبندیهای مورد علاقه را بشناسد. در نتیجه پیشنهادهای ارائه شده دائما با توجه به رفتارهای مشتری بهروز میشوند. در حالی که با رویکرد مولتیچنل، کسبوکارها یک بار تحقیقات بازار را انجام میدهند و این تحقیقات برای مدتی (مثلا ۶ ماه یا یک سال) مبنای فعالیت آنها است. همانطور که گفتیم برای تعیین استراتژی بازاریابی کسبوکارها دو گزینه پیش روی ما قرار دارد؛ اومنی چنل و مولتی چنل. سوال اینجاست که چرا باید بازاریابی اومنی چنل را انتخاب کنیم؟ یا به عبارت دیگر بازاریابی اومنی چنل چه برتریهایی نسبت به مولتی چنل دارد؟ در ادامه نمونههای موفقی از بازاریابی اومنیچنل را بررسی میکنیم. این موارد توسط برندهای بزرگ دنیا با میلیونها مشتری از سراسر جهان اجرا شدهاند و نتایج مثبتی را بههمراه داشتهاند. بیایید با هم نگاهی به اجرای بینقص دیزنی از بازاریابی اومنی چنل بیندازیم. زمانی که در سایت دیزنی، بلیط سفری به دیزنیلند را خریداری میکنید، این امکان به شما داده میشود که تمام بخشهای شهربازی را بهصورت آنلاین بررسی و بازیهای مورد نظرتان را مشخص کنید. زمانی که وارد شهربازی دیزنیلند میشوید، اپلیکیشن موبایلی دیزنی شما را برای رسیدن به وسایل بازی رزرو شده راهنمایی میکند و مدت زمان انتظارتان برای هر وسیله را هم تخمین میزند. علاوه بر این با این اپلیکیشن میتوانید عکسهایی که با شخصیتهای دیزنی گرفتهاید را دریافت کنید و خوراکی سفارش دهید. همانطور که میبینید تمام کانالهای ارتباطی دیزنی در راستای راهنمایی مشتری برای داشتن یک روز خوب در دیزنیلند، بهطور یکپارچه و هماهنگ فعالیت میکنند. اپلیکیشن موبایل استارباکس هماهنگی ویژهای با شعبههای این برند دارد. برای مثال کاربران بلافاصله پس از نصب اپلیکیشن استارباکس و ایجاد اکانت در آن، یک خرید رایگان برای مراجعه بعدی خود به شعبههای استارباکس دریافت میکنند. علاوهبراین هر خرید از طریق اپلیکیشن باعث بالا رفتن امتیاز میشود و نتیجه جمعآوری این امتیازات دریافت نوشیدنی یا غذای رایگان است. اپلیکیشن استارباکس همچنین امکاناتی مثل سفارش قهوه قبل از رسیدن به فروشگاه و پرداخت صورتحساب آنلاین را به کاربران خود ارائه میکند. در حقیقت مشتری از کانالهای مختلف ارتباطی استارباکس این پیام را به صورت یکپارچه دریافت میکند که «ما به فکر راحتتر شدن کار شما و جلوگیری از اتلاف وقتتان هستیم» و در نتیجه حس مثبتی نسبت به این برند پیدا میکند. پلتفرم اتوماسیون بازاریابی یک محیط نرمافزاری است. در این محیط نرمافزاری بانک اطلاعات مشتریان به همراه امکان ارسال پیام برای هر کدام در دسترس شما قرار دارد. شما میتوانید از دادههای جمعآوری شده از رفتار مشتری به نیازهای او پی ببرید و کمپینهای پیامک، ایمیل، پوشنوتیفیکیشن و وب پوش را در راستای پاسخ به این نیازها یکپارچه کنید. انتخاب یک پلتفرم مناسب برای اجرای درست و اصولی اومنی چنل مارکتینگ یا بازاریابی کانال همه کاره بسیار اهمیت زیادی دارد. همانطور که گفتیم، یکپارچه کردن کانالهای ارتباطی در راستای انتقال یک پیام واحد به مخاطبان و مشتریان برای رشد کسبوکارها مفید است. ما با پلتفرم اتوماسیون بازاریابی inTrack به شما این امکان را میدهیم که کانالهای ارتباطی کسبوکارتان را از طریق یک پلتفرم واحد و یکپارچه مدیریت کنید. برای استفاده از قابلیتهای پنل inTrack کافی است همین الان درخواست دمو بدهید. اومنی چنل به چه معناست؟
بازاریابی اومنی چنل (OmniChannel Marketing) چیست؟
بازاریابی مولتی چنل (Multichannel Marketing) چیست؟
تفاوت بازاریابی اومنی چنل با مولتی چنل
مزایای استفاده از بازاریابی اومنی چنل برای کسبوکارهای کوچک
نمونههایی از بازاریابی اومنی چنل در برندهای مشهور دنیا
دیزنیلند
استارباکس
نقش اتوماسیون در اجرای استراتژیهای اومنی چنل
اجرای استراتژیهای اومنی چنل با inTrack