اتوماسیون بازاریابی چیست؟

آخرین به‌روزرسانی: ۴ بهمن ۱۴۰۲
 اتوماسیون بازاریابی چیست؟
اتوماسیون بازاریابی چیست؟

شناخت نیازهای مشتری برای موفقیت در بازاریابی اهمیت ویژه‌ای دارد. بسیاری از کمپین‌های بازاریابی به دلیل بی‌ربط بودن به نیازهای مشتریان توسط آن‌ها نادیده گرفته می‌شوند. اتوماسیون بازاریابی ابزاری است که برای رفع این مشکل کاربرد دارد. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ در مقیاس جهانی مثل مایکروسافت، اپل و فیس‌بوک از این ابزار برای رسیدن به رشد پایدار استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با اتوماسیون بازاریابی و مزایای آن برای کسب‌وکارها بیشتر آشنا شوید.

تعریف اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی یک بستر نرم‌افزاری است که با خودکارسازی فعالیت‌های پرتکرار مثل ارسال ایمیل و هوشمندسازی کمپین‌های بازاریابی، به کسب‌وکارها برای بهینه‌تر کردن فرآیند جذب و حفظ مشتری کمک می‌کند. این بستر نرم‌افزاری با بهره‌گیری از مدیریت داده و هوش مصنوعی، شناخت نیازهای مشتریان را نیز برای کسب‌وکارها ساده‌تر کرده است. با استفاده درست از اتوماسیون بازاریابی می‌توانید برای هر مشتری مطابق با نیازها و ترجیحاتش پیام ارسال کنید و در نتیجه سطح رضایت را در میان مشتریان افزایش دهید. بدیهی است که این رضایت در نهایت به وفاداری مشتریان منجر خواهد شد.

چه کسب‌وکارهایی به اتوماسیون بازاریابی نیاز دارند؟

هوشمندسازی فرآیند جذب و حفظ مشتری با کمک تکنولوژی باعث افزایش بازدهی و کاهش هدر رفتن هزینه‌ها می‌شود. برای همین می‌توان گفت همه کسب‌وکارها به استفاده از اتوماسیون نیاز دارند. اما از طرف دیگر به کار گیری چنین پلتفرمی برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، صرفه اقتصادی ندارد.

کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ به دلیل حجم بالای اطلاعات مشتریان، به ظرفیت‌های اتوماسیون در مدیریت داده، نیاز ویژه‌ای دارند. اتوماسیون بازاریابی به این شرکت‌ها کمک می‌کند داده‌های مربوط به مشتریان را جمع‌آوری کرده و در یک بانک اطلاعاتی یکپارچه ذخیره کنند.

marketing-automation01.gif

اتوماسیون بازاریابی چه امکاناتی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

رشد کسب‌وکارها از دو راه ممکن می‌شود؛ جذب و حفظ مشتری. رقابتی که امروز بین کسب‌وکارهای دیجیتال (مثل فروشگاه‌های آنلاین) وجود دارد، اهمیت حفظ مشتری را از قبل هم بیشتر کرده. چرا که جذب مشتری جدید می‌تواند تا پنج برابر گران‌تر از حفظ مشتری فعلی تمام شود. حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توان مشتری فعلی را حفظ کرد؟ جواب این سوال را می‌توان در قابلیت‌های اتوماسیون بازاریابی جستجو کرد. این قابلیت‌ها عبارتند از:

ثبت خودکار اطلاعات

ابزار اتوماسیون بازاریابی به‌طور خودکار رفتار مشتری را دنبال و ثبت می‌کند. زمانی که سایت و اپلیکیشن خود را به یک اتوماسیون بازاریابی متصل می‌کنید، یک بانک اطلاعاتی از مشتریان را مشابه شکل زیر در اختیار خواهید داشت.

بخش‌بندی

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های اتوماسیون بازاریابی، بخش‌بندی یا سگمنتیشن (Segmentation) است. این قابلیت به شما کمک می‌کند مشتریان را بر اساس ویژگی‌های مختلف گروه‌بندی کنید. برای مثال تمام کسانی که بیشتر از پنج سال در سایت عضویت داشته‌اند را در یک گروه قرار دهید. این گروه را می‌توان Loyal Customers یا مشتریان وفادار نامید. یا در مثالی دیگر، مشتریان بین ۱۸ تا ۲۵ سال را می‌توان در گروه «جوانان» یا «دانشجویان» قرار داد و پیشنهادهای متناسب با نیازهایشان به آن‌ها ارائه کرد.

خودکارسازی ارسال پیام‌ها

اینکه یک کسب‌وکار بخواهد برای هر مشتری مطابق نیازهایش پیام ارسال کند فعالیت بسیار وقت‌گیری است. در اتوماسیون تنها کافی است شرایط اجرای کمپین را تعیین کنید و سیستم به‌طور خودکار پیام‌ها را در زمان مناسب برای مخاطب مناسب ارسال می‌کند. این خودکارسازی باعث می‌شود تیم بازاریابی زمان کمتری را روی فعالیت‌های تکراری صرف کرده و زمان بیشتری را صرف تدوین استراتژی‌های خلاقانه کند.

آنالیز نتایج کمپین

اجرای کمپین بدون کمک اتوماسیون هم با ابزارهایی مثل پلتفرم CRM و پنل‌های ارسال پیامک یا ایمیل ممکن می‌شود؛ اما مزیت اتوماسیون نسبت به این پلتفرم‌ها را می‌توان در آنالیز دقیق نتایج کمپین جستجو کرد. با اتوماسیون می‌توانید پس از اجرای هر کمپین، اثرگذاری آن را تحلیل کنید. اتوماسیون این نتایج را به‌طور خودکار ثبت می‌کند و به‌صورت لایو در قالب نمودار و جدول به شما نمایش می‌دهد.

چرا باید از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنیم؟

یک سوال مهم برای مدیران و تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکار این است که استفاده از یک ابزار تا چه حد می‌تواند فرآیندهای فعلی را بهبود ببخشد. به طور کلی می‌توان مزایای به کار گیری اتوماسیون بازاریابی را در موارد زیر خلاصه کرد:

ساده‌سازی فرآیندها

اگر بخواهید کاری که اتوماسیون انجام می‌دهد را با تشکیل یک تیم انجام دهید، به چند کارشناس مجرب علم داده و همچنین چند برنامه‌نویس حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. این در حالی است که اتوماسیون یک پنل کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد که کار کردن با آن نیاز به دانش تخصصی خاصی ندارد.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

همانطور که گفتیم اتوماسیون بازاریابی بخش قابل توجهی از فرآیندهای مربوط به جذب و حفظ مشتری را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این یعنی با کمک اتوماسیون، تیم‌های بازاریابی می‌توانند کار بیشتری را در زمان کمتری انجام داده و در واقع بازدهی خود را افزایش دهند. از طرف دیگر کسب‌وکارها هم می‌توانند تیم بازاریابی کوچکتری داشته باشند و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

کاهش نرخ ریزش

زمانی که نیازهای مشتریان را با موفقیت شناسایی و برطرف کنیم، انگیزه وفاداری در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. رضایت مشتری برابر با بازگشت او به سایت یا اپلیکیشن و تکرار خرید خواهد بود. با اتوماسیون می‌توانید رضایت مشتریان را به‌صورت سیستماتیک و با کمک تکنولوژی جلب کنید تا نرخ ریزش (Churn Rate) در میان آن‌ها کاهش پیدا کند.

marketing-automation.jpeg

پلتفرم inTrack جامع‌ترین اتوماسیون بازاریابی در ایران

کسب‌وکارهای بزرگ در بازار جهانی چندین سال است از اتوماسیون بازاریابی برای جذب و حفظ مشتری استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که کسب‌وکارهای ایرانی به‌تازگی در حال به کار گیری این تکنولوژی هستند. در چنین شرایطی تیم ما به فکر ارائه یک اتوماسیون ایرانی و جامع افتاد و در همین راستا پلتفرم inTrack در سال ۱۳۹۶ طراحی و ارائه شد. امکانات این پلتفرم و ظرفیت‌های آن قابل مقایسه با سرویس‌های مشابه جهانی است. با درخواست دمو می‌توانید کار این امکانات را به‌صورت آزمایشی تجربه کنید.