اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده ‌کنیم؟

آخرین به‌روزرسانی: ۴ بهمن ۱۴۰۲
 اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده ‌کنیم؟
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده ‌کنیم؟

ارسال ایمیل‌هایی که استراتژی و هدفی پشت آن‌ها نیست فقط باعث پر شدن اینباکس (inbox) مخاطبان و ایجاد حس منفی در آن‌ها می‌شود. برای اینکه ایمیل‌هایتان توسط مخاطبان جدی گرفته شود و بر روی آن کلیک کنند، نیاز به اتوماسیون ایمیل مارکتینگ دارید. این ابزار به شما کمک می‌کند از ویژگی‌ها و رفتار کاربر برای طراحی کمپین استفاده کنید. در این مقاله این ابزار را به شما معرفی می‌کنیم و شیوه درست استفاده از آن را هم به شما نشان می‌دهیم.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ یک ابزار است که ارسال ایمیل را بر اساس موقعیت‌ها یا زمان‌های خاصی هوشمند می‌کند. برای مثال می‌توان این سیستم را طوری تنظیم کرد که هر زمان مشتری سبد خرید خود را بدون پرداخت نهایی رها کند، ایمیلی جهت یادآوری به صورت خودکار برای او ارسال شود یا اگر یک مشتری استفاده از اپلیکیشن را برای مدت مشخصی کنار بگذارد، به طور خودکار پیشنهاد تخفیف روی محصولات مورد علاقه‌اش برای او ارسال شود. به عبارت دیگر با کمک اتوماسیون، بازاریابان به جای زیر نظر گرفتن تک تک مشتریان، شرایطی برای ارسال ایمیل‌های مختلف تعیین می‌کنند و در صورت بروز آن شرایط، ایمیل به صورت هوشمند ارسال می‌شود.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چطور به بازاریابی کمک می‌کند؟

هوشمندسازی در ایمیل مارکتینگ برابر است با صرفه‌جویی چشم‌گیر در وقت بازاریابان و مدیران بازاریابی. آن‌ها می‌توانند به جای انجام تحقیقات گسترده روی بازار و ارسال پیام، تمرکز خود را روی پرورش ایده‌های جدید و نوآوری قرار دهند و خلاقیت را به مزیت رقابتی سازمان خود تبدیل کنند. استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ توسط کسب و کارها در آینده‌ای نزدیک دیگر یک امتیاز نیست بلکه یک الزام به حساب می‌آید. یک بازاریاب در دنیای امروز موظف است جدیدترین ابزار کار خود را بشناسد و در جهت استفاده اثربخش از آن مطالعه و تلاش کند.

مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی در ایمیل مارکتینگ

اگر بخواهیم از آمار کمک بگیریم، طبق مطالعه انجام شده توسط invespcro، استفاده از نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی باعث رشد 80 درصدی تولید Lead (مشتری راغب) و همچنین افزایش نرخ تبدیل (تبدیل بازدیدکننده به مشتری که Conversian Rate نامیده می‌شود) تا 77 درصد می‌شود. اما دلیل این تاثیر مثبت چیست؟

  • استفاده از اتوماسیون بازاریابی در ایمیل مارکتینگ برابر است با بخش‌بندی دقیق مشتریان بر اساس رفتارهای خرید و جستجوهای پیشین. این بخش‌بندی دقیق به بازاریابان کمک می‌کند پیام‌هایی هدفمند و شخصی‌سازی شده (Personalized) برای هر مشتری بفرستند و شانس رسیدن آن مشتری به تصمیم خرید یا تکرار آن را بالاتر ببرند. برای مثال اتوماسیون بازاریابی به شما اجازه می‌دهد مشتریان را بر اساس میزان استفاده از اپلیکیشن بخش‌بندی کنید. شما می‌توانید برای کسانی که زیاد از اپلیکیشن استفاده می‌کنند، از طریق ارسال ایمیل‌های تشکر یا تخفیف ویژه روی محصولات مورد علاقه‌شان، حس خوب ایجاد کنید تا انگیزه وفاداری در آن‌ها بیشتر شود.
  • خودکارسازی در ایمیل مارکتینگ یعنی هر پیام را در زمان مناسب و برای شخص مناسب ارسال کنید. این یعنی دیگر خبری از پیام‌های بی‌هدف و پرتعداد نیست و در نتیجه از هدر رفتن هزینه‌های بازاریابی جلوگیری می‌شود.
  • پیام‌های بی‌هدف و پرتعداد حس مزاحمت را به مخاطب انتقال می‌دهند. در طرف مقابل، زمانی که پیام را متناسب با شرایط و نیازهای یک کاربر برای او ارسال می‌کنید، ارتباطی معنادار بین برند و کاربر شکل می‌گیرد که نتایجی مثل تکرار خرید، وفاداری و تبلیغات دهان به دهان را به همراه دارد.
  • زمانی که عنوان و متن ایمیل مرتبط با نیازها و مناسب با شرایط کاربر است، احتمال کلیک کردن او روی لینک ارسال شده بالاتر می‌رود. آمار نشان داده است که نرخ درگیری یا Engagement Rate (بازکردن و کلیک روی لینک) با استفاده از اتوماسیون بازاریابی در ایمیل مارکتینگ تا 60 درصد بیشتر می‌شود.

چند نمونه موفق از هوشمندسازی ایمیل با اتوماسیون

در این بخش قصد داریم نمونه‌های موفق استفاده اتوماسیون بازاریابی ایمیلی توسط کسب و کارها را بررسی کنیم. مطالعه این نمونه‌ها می‌تواند برای ساخت کمپین‌های بازاریابی ایمیلی به شما ایده بدهد.

۱. خوشامدگویی

شما می‌توانید بلافاصله پس از اولین تعامل کاربر با سایت یا اپلیکیشن (ثبت‌نام، عضویت در خبرنامه و…) او را با یک ایمیل خوشامدگویی تحت تاثیر قرار دهید. سایت broadway.com (فروش بلیط برای تئاتر و فیلم) در انتهای صفحه اصلی خود یک فرم اشتراک (Subscribe) قرار داده است که در صورت عضو شدن در آن، ایمیلی حاوی تخفیفات با ارزش و متنوع دریافت می‌کنید. این یعنی ایجاد انگیزه در اعضای جدید سایت برای انجام اولین خرید خود و تبدیل کردن بازدیدکننده به مشتری.

email-aoutomation01.gif

۲. ایمیل یادآوری

یکی از مهم‌ترین وظایف بازاریابان حفظ مشتری (Customer Retention) است. در واقع بازاریابان باید انگیزه تکرار خرید را برای کاربران و مشتریان فراهم کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، ارسال یک ایمیل یادآوری (Reminder) است. البته باید توجه داشت که ارسال ایمیل‌های پرتعداد و نامربوط اثر معکوس می‌گذارد.

برند نیسان با جمع‌آوری اطلاعاتی مثل تاریخ خرید مشتریان خود، شروع به ارسال ایمیل‌های یادآوری برای چکاپ ماشین کرد. برای مثال ۶ ماه پس از خرید ماشین، پیامی برای تنظیم اولین قرار بررسی فنی به طور خودکار برای مشتری ارسال می‌شود. جالب است بدانید که هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی این برند به حساب می‌آیند. به عبارت دیگر نیسان با انتخاب یک استراتژی درست در ایمیل مارکتینگ، توانست یک منبع درآمد تازه برای خود ایجاد کند.

email-aoutomation02.gif

۳. تبریک مناسبت

اختصاص یک تخفیف ویژه در روز تولد یا سالگرد اولین خرید مشتری از برند، علاوه بر ایجاد انگیزه برای تکرار خرید، احساس بسیار خوبی را هم در او ایجاد می‌کند. فروشگاه جواهرآلات Monica Vinader در زمان خرید از مشتریان خود تاریخ تولد آن‌ها را می‌پرسد تا بتواند با یک پیام تبریک و تخفیف ویژه، غافلگیرشان کند. برندها همچنین می‌توانند در سالگرد تاسیس خود، به مشتریان تخفیف اختصاص دهند. این روش توسط بسیاری از برندهای معروف ایرانی مثل اسنپ و دیجی‌کالا مورد استفاده قرار گرفته است.

email-aoutomation03.png

۴. ایمیل‌های اختصاصی برای مشتریان VIP

مشتریان وفادار یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر برند به حساب می‌آیند. به همین خاطر بخشی از استراتژی بازاریابی باید به تداوم این ارتباط و تقویت آن اختصاص پیدا کند. برند محبوب Converse (که کفش‌های آن را با نام آل استار در ایران می‌شناسیم) به شکل زیر برای مشتریان وفادار خود ایمیل ارسال می‌کند و با ارائه یک تخفیف اختصاصی، وفاداری آن‌ها را مورد قدردانی قرار می‌دهد.

email-aoutomation04.jpg

۴ نمونه پاسخ خودکار به ایمیل مشتریان

نمونه‌های قبلی ایمیل‌های تبلیغاتی بودند که هر کسب‌وکار برای مشتریانش ارسال می‌کند. گاهی لازم است در جواب ایمیل‌های مشتریان یک پاسخ خودکار به آن‌ها بدهیم که نشان بدهد درخواست آن‌ها در سریع‌ترین زمان بررسی خواهد شد. در این بخش چهار سناریو برای پاسخ خودکار به ایمیل مشتریان را بررسی کرده‌ایم.

سناریوی اول: در زمان به‌روزرسانی وبسایت

ممکن است خدمت‌رسانی شما در جریان به‌روزرسانی با مشکل مواجه شود. در چنین شرایطی باید با صداقت و صمیمیت مشکل را بیان کرده و از کاربر عذرخواهی کنید. به این مثال توجه کنید:

«سلام

با تشکر از ایمیل شما. توجه داشته باشید که ارائه خدمات ما ممکن است در بین دهم تا بیستم فروردین ۱۴۰۰ با کندی یا حتی قطعی همراه باشد.

با احترام فراوان

کاوه محمدی

مدیر ارتباطات»

سناریوی دوم: در مواجهه با پیام‌های بسیار زیاد از طرف مشتریان

گاهی یک رویداد ناگهانی یا رسیدن به فصل خاصی از سال، سیل پیام‌ها را به سمت کانال‌های ارتباطی شرکت از جمله ایمیل جاری می‌کند. در چنین شرایطی باید در نهایت احترام به اطلاع مشتری برسانیم که به علت زیاد بودن پیام‌ها، ممکن است با تاخیر پاسخگو باشیم. مثال زیر می‌تواند مناسب باشد:

«با سلام

با تشکر از انتخاب و اعتماد شما. ما ایمیل شما را دریافت کرده‌ایم، اما در حال حاضر ایمیل‌های زیادی در انتظار پاسخ قرار دارند. پاسخ درخواست شما بین سه تا پنج روز دیگر از همین طریق ارسال خواهد شد. با تشکر از صبوری شما، در صورت نیاز به پاسخ سریع می‌توانید با شماره‌تلفن‌های *********۰۲۱ و ********۰۲۱ تماس بگیرید.

با احترام فراوان

کاوه محمدی

مدیر ارتباطات مشتری»

سناریوی سوم: زمانی که ایمیل شرکت هفته‌ای یک بار بررسی می‌شود

بعضی از شرکت‌ها به‌ خاطر برنامه فشرده یا محدودیت نیرو، قادر به بررسی کردن مداوم صندوق ورودی ایمیل خود نیستند. در این شرایط باید مشتری را از بررسی کردن هفتگی مطلع کرد تا تاخیر شما را به پای بی‌توجهی‌تان نگذارند. همچنین بهتر است به او راهی جایگزین برای ارتباط سریع‌تر معرفی کنید.

«با سلام و وقت بخیر

با تشکر از ایمیل شما. با توجه به برنامه فشرده شرکت، صندوق ورودی ایمیل تنها صبح روزهای سه‌شنبه بررسی می‌شود. اگر برای درخواست خود نیاز به توجه سریع دارید می‌توانید مستقیما با کارشناسان خدمات مشتریان ما ارتباط بگیرید:

آقای رضایی برای درخواست خرید Rezaei@Brand.info

آقای محمدی برای پشتیبانی Mohammadi@Brand.info

با تشکر از اعتماد و صبوری شما و با آرزوی بهترین‌ها

کاوه محمدی

مدیر ارتباطات مشتری»

سناریوی چهارم: تعطیلات

زمانی که همه یا بخشی از شرکت در حال گذراندن تعطیلات باشند، امکان پاسخ به تماس‌ها وجود نخواهد داشت. ارسال ایمیل اتوماتیک و اطلاع‌رسانی تعطیلات شرکت باعث ایجاد حس بهتر در مشتریان خواهد شد.

«با سلام و وقت بخیر

با تشکر از پیام شما. دفتر ما از تاریخ یک تا پنج فروردین ۱۴۰۰ تعطیل خواهد بود. بر همین اساس ایمیل شما صبح روز ششم فروردین بررسی و درخواست شما پاسخ داده می‌شود. در صورت نیاز به پاسخ فوری با این ایمیل در ارتباط باشید Mohammadi@Brand.info

با تشکر از اعتماد و صبوری شما

کاوه محمدی

مدیر ارتباطات مشتری»

پلتفرم inTrack ارائه‌دهنده اتوماسیون ایمیل، پیامک و پوش‌نوتیفیکیشن

کسب‌وکارها می‌توانند با ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی شده و جذاب، مشتریان را به خرید یا بازدید از اپلیکیشن و سایت ترغیب کنند. از ایمیل همچنین می‌توان برای اطلاع‌رسانی خدمات جدید یا وقایع خاص استفاده کرد. اتوماسیون ایمیل مارکتینگ ابزاری است که به بازاریابان برای تدوین و ارسال ایمیل‌های کارآمد کمک می‌کند. اگر از پلتفرم اتوماسیون بازاریابی inTrack استفاده کنید، علاوه بر اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، امکان هوشمندسازی سایر کانال‌های ارتباطی مثل پوش‌نوتیفیکیشن و پیامک را نیز در اختیار خواهید داشت. برای کار با این پلتفرم و آشنا شدن با قابلیت‌های آن کافی است درخواست دمو دهید.