پیامک انبوه (Bulk) چیست و چه کاربردی در بازاریابی پیامکی دارد؟
پیامک انبوه (Bulk) چیست و چه کاربردی در بازاریابی پیامکی دارد؟
در دنیای امروز پیامک یکی از رایجترین راههای تعامل با مشتریان است. هر کسبوکاری سعی میکند به بهترین شکل از این کانال برای جذب و حفظ مشتری استفاده کند. پیامک انبوه یا بالک زمانی اتفاق میافتد که تعداد زیادی مشتری یک پیام ثابت را دریافت کنند. این روش در حال حاضر توسط بیشتر کسبوکارهای ایرانی استفاده میشود اما نتیجه آن چندان مثبت نیست. در این مطلب پیامک انبوه را عمیقتر بررسی میکنیم و به شما نشان میدهیم چگونه میتوانید با این نوع پیامک به جذب مشتری و افزایش فروش برسید.
پیامک انبوه چیست؟
اصطلاح انبوه یا Bulk زمانی استفاده میشود که پیامک در حجم بسیار زیاد ارسال شود. این پیامک ممکن است برای اطلاعرسانی گسترده در مورد یک اتفاق توسط دولت استفاده شود یا استفادههای تبلیغاتی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از کسبوکارهای ایرانی اهداف دیجیتال مارکتینگ خود را با کمک گرفتن از پیامک انبوه دنبال میکنند. همین مسئله باعث شده است مردم پیامکهایی را دریافت کنند که هیچ ارتباطی به نیازهایشان ندارد. زیرا هر محصول مخاطب مخصوص به خود را دارد. برای مثال پیامک تبلیغاتی مربوط به لوازم التحریر تنها برای دانشآموزان، دانشجویان و کسانی که در شغل خود با نوشتن سر و کار دارند کاربردی است. سایر افراد اگر چنین پیامکی دریافت کنند آن را نادیده میگیرند. البته با وجود این نکته، نمیتوان از مزایای پیامک انبوه غافل شد. چرا که این نوع پیامک تعامل با تعداد زیادی از مشتریان و کاربران را ممکن میکند.
مزایا و معایب استفاده از پیامک انبوه
بهتر است نگاه صفر و صدی به پیامک انبوه نداشته باشیم. همانطور که زیادهروی در استفاده از این ابزار میتواند باعث ایجاد تصویر منفی از برند در ذهن کاربران شود، استفاده نکردن از مزایای آن هم نوعی ضعف است. بهتر است با شناخت ظرفیتهای پیامک انبوه، در مواقع لازم از آن استفاده کنیم.
مزایا:
پوشش گسترده: پیامک بالک برای تعداد زیادی از افراد ارسال میشود و دریافت آن نیازی به اتصال اینترنت ندارد. در نتیجه با این نوع پیامک میتوانید با بخش بزرگی از مشتریان بالقوه یا بالفعل خود تعامل کنید.
تاثیر سریع: امروزه درصد قابل توجهی از مردم مدام در حال چک کردن موبایل خود هستند. در نتیجه با پیامک بالک میتوانید خیلی سریع توجه افراد را جلب کنید.
معایب:
پیشزمینه ذهنی منفی کاربران: استفاده بیش از حد کسبوکارهای ایرانی از پیامک Bulk باعث شده است کاربران نسبت به این نوع تعامل پیشزمینه ذهنی منفی داشته باشند. برای همین استفاده از این نوع پیامک نیاز به حساسیت بالایی دارد. چون که خیلی راحت میتواند تصویر منفی در ذهن کاربران ایجاد کند.
نتایج غیرقابل پیگیری: پس از اجرای یک کمپین پیامک بالک تنها میتوانید تعداد پیام ارسال شده (Sent) و دریافت شده (Delivered) را مشاهده کنید؛ یعنی اینکه چند نفر پیامک را باز کردهاند مشخص نیست.
حالا سوال اینجا است که با وجود این مزایا و معایب، چگونه میتوانیم بهترین استفاده را از پیامک Bulk داشته باشیم و اهداف مربوط به بازاریابی را پیش ببریم.
بهترین روش جذب مخاطب با پیامک انبوه
مخاطب خود را بشناسید: هر محصول مصرفکنندگان و مخاطبان خاص خود را دارد. برای مثال مخاطب محصولاتی مثل لباس و کفش ورزشی، بیشتر نسل جوان هستند. شناختن مخاطب به شما کمک میکند لحن مناسبی برای پیام خود انتخاب کنید. علاوه بر این ارزشهای مخاطبان با هم متفاوت است. برای مثال مشتریان لباس مارکدار بیشتر به کیفیت اهمیت میدهند تا قیمت. در نتیجه ارائه تخفیف تاثیر کمتری روی این افراد دارد.
نوشتن را به افراد کاربلد بسپارید: جذابترین پیشنهادهای تخفیفی هم برای تاثیرگذار شدن نیاز به یک بیان خوب و روان دارند. علاوه بر این، پیامک تنها ۱۶۰ کاراکتر دارد و استفاده بهینه از این فضای محدود کار نویسندگان حرفهای است. کپیرایترها و نویسندگان محتوا کسانی هستند که میتوانند منظور شما را به بهترین شکل به مخاطبان و مشتریان منتقل کنند. در نتیجه برای موفقیت در اجرای کمپینهای پیامک بالک بهتر است از این افراد استفاده کنید.
از فراخوان عمل غافل نشوید: فراخوان عمل یا Call to action در انتهای پیام میآید و معمولا لینکی است که مخاطب را به یک لندینگ پیج میفرستد. گاهی هم میتوانید در این قسمت بنویسید «برای دریافت تخفیف این پیامک را به صندوق نشان دهید». قرار دادن فراخوان عمل در پیامکهای تبلیغاتی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که پیامهای شما با Call to Action بیشتر جدی گرفته میشوند.
از بنگاههای بازاریابی کمک بگیرید: بنگاههای بازاریابی با توجه به زمینههای کاری مختلف، اطلاعاتی از مشتریان بالقوه در اختیار دارند. شما میتوانید پیامک انبوه خود را برای کسانی ارسال کنید که در گذشته محصولی مشابه محصول شما را خریداری کردهاند. این افراد مشتری بالقوه شما هستند و احتمالا تا امروز از رقیبتان خرید میکردهاند. با ارسال پیشنهادهای تخفیفی یا ارائه خدمات تکمیلی (نسبت به رقبا) میتوانید این مشتریان را جذب کنید.
از اتوماسیون بازاریابی کمک بگیرید: اتوماسیون بازاریابی پلتفرمی است که قابلیتهای متنوعی را بهصورت همزمان در اختیار شما قرار میدهد. با این پلتفرم میتوانید دادههای مشتریان بالقوه و بالفعل را ذخیره کنید و کمپینهای هوشمند بسازید.
پلتفرم inTrack راهکاری برای ارسال پیامهای بالک و اثربخش
در پلتفرم inTrack میتوانید پیامکهای بالک را قبل از ارسال روی یک دسته از مخاطبان خود امتحان کنید و نتایج را در قالب نمودار و جدول ببینید. این کار به شما کمک میکند با آزمون و خطا بهترین لحن لازم برای نوشتن پیام را پیدا کنید. علاوه بر این در inTrack امکان هوشمندسازی پیامکهای بالک بر اساس رفتار کاربر وجود دارد. تمام این امکانات در قالب یک پنل کاربرپسند و گرافیکی در اختیار شما قرار گرفته است. برای کار با پنل ما بهصورت آزمایشی کافی است درخواست دمو دهید.