

فروشگاههای آنلاین چگونه میتوانند از اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری استفاده کنند؟
چگونه میتوان از یک خریدار عادی، یک مشتری وفادار ساخت؟ این سوالی است که فروشگاههای آنلاین همیشه به دنبال پاسخ آن هستند و اتوماسیون بازاریابی جواب این سوال است. با این پلتفرم میتوانید دستهبندیهای مورد علاقه و خریدهای قبلی مشتری را بشناسید و روی همین محصولات به او تخفیف بدهید تا انگیزه بازگشت و تکرار خرید برایش ایجاد شود. در این مقاله شیوه حفظ مشتری با کمک اتوماسیون را به شما نشان میدهیم. حفظ مشتری (Customer Retention) عبارت است از فرآیند ایجاد انگیزه در مشتریان برای تکرار خرید و تبدیل شدن به یک مشتری وفادار. نقل قولی در بازاریابی وجود دارد که میگوید «مشتریان مثل دندان هستند و اگر از آنها مراقبت نکنید یکییکی میریزند». مبارزه با ریختن این دندانها یا کاهش نرخ ریزش مشتری (Customer Churn) اصلیترین وظیفه واحد بازاریابی شرکت است. حفظ مشتری بالفعل از طریق حفظ کیفیت و توجه به نیازهای او بسیار سادهتر از قانع کردن یک فرد جدید برای انجام خرید اول است. چون که مشتری فعلی یک بار به برند اعتماد کرده است و تقویت اعتماد از جلب اعتماد بسیار سادهتر خواهد بود. در نتیجه مشتریان بالفعل از مشتریان بالقوه سادهتر برای خرید قانع میشوند و قانع کردن این افراد هزینه کمتری برای سازمان دارد. مزایای تمرکز روی حفظ مشتری عبارتند از: رسیدن به جامعهای از مشتریان وفادار، یعنی برند همیشه در میان مردم تبلیغکنندگانی دارد که بدون دریافت حقوق تبلیغ میکنند. سرمایهگذاری روی حفظ مشتری بسیار مهم است اما فقط اختصاص منابع مالی و زمان کافی نیست و ابزاری که از آن برای حفظ مشتری استفاده میکنیم هم اهمیت دارد. اتوماسیون بازاریابی با بهرهگیری از هوش مصنوعی و علم داده، حفظ مشتری را برای برندها سادهتر میکند. در ادامه به توضیح مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری خواهیم پرداخت. رقابت بین فروشگاههای آنلاین، رقابتی پیچیده است و برای موفقیت در آن ابزارهای جدیدی مورد نیاز خواهد بود. اتوماسیون بازاریابی یک بستر نرمافزاری است که به شرکتهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک E-Commerce مثل فروشگاههای آنلاین اجازه میدهد روی کانالهای بازاریابی خود کنترل ویژهای داشته باشند و نتایج عملکرد هر کانال را با تحلیل داده بررسی کنند. در واقع اتوماسیون بازاریابی، فروشگاههای آنلاین را به علم داده و هوش مصنوعی مجهز میکند تا بتوانند عملکرد دقیقتر و بهتری را در زمینه بازاریابی تجربه کنند. اما کاربرد اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری چیست؟ در اتوماسیون بازاریابی میتوانید دادههای به دست آمده از خصوصیات و رفتار مشتریان را مدیریت و دستهبندی کنید و با هر مشتری، رفتاری متناسب با خواستههایش انجام دهید. این شخصیسازی پیامها، به مشتریان احساس مهم بودن میدهد و برند را در نگاه آنها به یک دوست تبدیل خواهد کرد. دوستی که آنها را خوب میشناسد و با ارائه یک محصول یا خدمت، به فکر سادهتر کردن زندگی آنها است. وقتی برند به دوست مشتری تبدیل شود، حساسیت مشتری روی قیمتها پایین میآید و بهتدریج، سبد خرید او از برند هم گستردهتر میشود. در نهایت مشتری بهجایی میرسد که هر جا بحث از رقبای شما شد، نام برندتان را مطرح کرده و مزایای خرید از آن را برای همه توضیح میدهد. بازاریابی دهانبهدهان (Word-of-Mouth) تاثیرگذارترین روش بازاریابی است که معمولا توسط مشتریان وفادار برندها انجام میشود. تا اینجای کار اهمیت استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری را بررسی کردیم. حالا نوبت به معرفی روشهای استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری میرسد. این ایدهها قبلا توسط کسبوکارهای بزرگ دنیا مورد استفاده قرار گرفتهاند و نتیجه آنها مثبت بوده است. روشهای استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری عبارتند از: در ادامه به سراغ مثالهایی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای دنیا میرویم تا ببینیم این شرکتها چگونه توانستهاند با استفاده هوشمندانه از اتوماسیون، پیامهای جذاب و غیر قابل چشمپوشی برای مخاطبانشان ارسال کنند. آمازون در استراتژی اتوماسیون بازاریابی خود، پیشنهاد محصولات مرتبط را قرار داده است. در پیامهای اتوماتیک این برند، به هر مشتری با توجه به سابقه جستجوهایش در سایت آمازون و گوگل، محصولات مرتبط بهصورت پیشنهاد ویژه نمایش داده میشوند. در بخش دیگری از این ایمیل خودکار، جدیدترین محصولات ارائه شده در دستههای مورد علاقه مشتری دیده میشود. نمونهی ایمیل خودکار آمازون را اینجا آوردهایم. اگر از طریق سایت یا اپلیکیشن استارباکس از این فروشگاه خرید کنید، ایمیل زیر به صورت خودکار برایتان ارسال میشود و به شما اطلاع میدهد که به ازای هر پنج خرید یک قهوه رایگان دریافت خواهید کرد. Expedia یک شرکت گردشگری است که با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، پس از پایان سفر مشتری در قالب ایمیل از او درباره کیفیت خدمات نظرخواهی میکند. نظرخواهی ساده و سریعی که به گفته خودشان بیشتر از پنج دقیقه طول نمیکشد. همانطور که مشاهده کردید، حفظ مشتری یکی از حیاتیترین نیازهای فروشگاه آنلاین است. فروشگاهی که در حفظ مشتریان خود موفق عمل کند، در بلندمدت مشتریانی وفادار و تبلیغکننده خواهد داشت و به رشدی پایدار میرسد. این رشد پایدار نیازمند شناخت مشتریان و ارسال پیامهایی مطابق نیازهای آنها است. اتوماسیون بازاریابی با کمک هوش مصنوعی و علم داده، امکان شناخت بهتر مشتریان و ارسال پیامهای خودکار برمبنای این شناخت را برای شما فراهم میکند. پلتفرم inTrack یک اتوماسیون بازاریابی جامع برای کسبوکارهای ایرانی است. برای استفاده از قابلیتهای این پلتفرم بهصورت آزمایشی، کافی است درخواست دمو بدهید. فروشگاههای آنلاین چگونه میتوانند از اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری استفاده کنند؟
حفظ مشتری و اهمیت آن برای فروشگاههای آنلاین
اهمیت استفاده از اتوماسیون بازاریابی در فروشگاههای آنلاین
تاثیر استفاده از اتوماسیون بر بهبود نرخ حفظ مشتری
بهترین روشهای به کارگیری اتوماسیون بازاریابی برای فروشگاههای آنلاین
نمونه های موفق استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای حفظ مشتری
آمازون
استارباکس
اکس پدیا (Expedia)
پلتفرم inTrack ابزار رشد فروشگاههای آنلاین