

نحوه اندازه گیری و بررسی موفقیت لندینگ پیج
ملاقات اولی که با هر کدام از دوستانتان داشتهاید را یادتان هست؟ آیا اثر این ملاقات در قضاوت شما نسبت به آن فرد، عمیق و ادامهدار نبود؟ لندینگ پیج هم محل ملاقات اول کاربران اینترنت با برند شما است. سادگی، زیبایی و سرعت بالا در رساندن بازدیدکننده به یک ارزش (مثل ارائه یک محصول یا خدمت)، چیزهایی هستند که بدون شک در ذهن او میمانند. در این مطلب قصد داریم شما را با اهمیت و روشهای بررسی موفقیت لندینگ پیج آشنا کنیم. با ما همراه باشید. واژه Landing در انگلیسی بهمعنای «فرود آمدن» است. لندینگ پیج صفحهای است که کاربر پس از کلیک روی یک لینک در آن فرود میآید. کمپینهای بازاریابی معمولا به فرد وعدهای داده و او را با یک لینک به سمت وبسایت برند هدایت میکنند. صفحهای که پشت این لینک قرار دارد اگر شلوغ و پیچیده باشد، باعث سردرگمی و در ادامه پشیمانی فرد میشود. پس محتوای این صفحه و کیفیت طراحی آن (UX/UI) در موفقیت کمپین بازاریابی نقش بسیار مهمی را دارند. باید توجه داشت که لندینگ پیج و صفحه اصلی سایت، دو صفحه کاملا متفاوتاند. صفحه اصلی سایت باید خدمات سازمان، راههای ارتباطی و تمام مسائل مربوط به شرکت را نشان دهد. در حالی که لندینگ پیج باید خیلی مختصر و مفید مشتری را به هدفش برساند. هدف صفحه اصلی سایت آشنا کردن کاربر با خدمات، محصولات و ظرفیتهای برند است. در حالی که لندینگ پیج با هدف رساندن بازدیدکننده به یک عمل مشخص (مثل ثبت نام یا دانلود یک محتوا) طراحی میشود. درک نکردن تفاوت این دو و شلوغ کردن لندینگ پیج، نتیجهای جز کاهش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری (Conversion Rate) نخواهد داشت. زیرا کاربران با هدف رسیدن به یک ارزش مشخص روی لینک کلیک کردهاند و اگر به آن هدف نرسند، به آن کسبوکار بیاعتماد میشوند. لندینگ پیج باید مسیری روان و ساده برای جهتدهی به کلیکهای کاربران طراحی کند و کاربر را تا کلیک نهایی روی دکمه پرداخت پیش ببرد. همانطور که گفتیم، درک تفاوت لندینگ پیج و صفحه اصلی سایت برای طراحی هدفمند آن بسیار مهم است. شناخت انواع لندینگ پیج به شما کمک میکند مناسبترین گزینه را با توجه به کسبوکار و کمپین مورد نظر انتخاب کنید. انواع لندینگ پیج را در ادامه معرفی میکنیم: تحلیل داده بهترین و دقیقترین راه بررسی موفقیت لندینگ پیج است. چرا که میتواند خصوصیات بازدیدکنندگان (سن، جنسیت و…) را در کنار رفتار آنها در سایت (تعداد صفحات مشاهده شده، مسیر حرکت و…) به بازاریابان نشان دهد. بررسی موفقیت لندینگ پیج در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، به کسبوکارها کمک میکند ضمن پیدا کردن نقاط ضعف و قوت سایت خود، با تاکید روی نقاط قوت، نقاط ضعف را برطرف کنند. بررسی موفقیت لندینگ پیج با تحلیل داده، در واقع نوعی فیدبک گرفتن از مشتریان است و به شما کمک میکند استراتژی بازاریابیتان را با توجه به واکنش مشتریان بهینهتر کنید. برای بررسی موفقیت لندینگ پیج دو راه اصلی وجود دارد؛ استفاده از Google Analytics که ارزان و رایگان است یا استفاده از اتوماسیون بازاریابی. در ادامه بررسی موفقیت لندینگ پیج با هر کدام از این ابزارها را توضیح میدهیم. همانطور که گفتیم، این ابزار رایگان و بهسادگی برای همه قابل استفاده است. در ابزار تحلیل وبسایت گوگل میتوانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید: شاید بپرسید منظور از جزئیات هر بازدید چیست؟ جزئیات بازدید کاربر عبارت است از اطلاعاتی مثل: تحلیل وبسایت گوگل به دلیل رایگان بودن و جزئیات نسبتا خوبی که در اختیار بازاریابان قرار میدهد، گزینه مناسبی است اما ایدهآلترین گزینه ممکن نیست. چرا که در ارائه جزئیات محدودیت دارد. اگر نیاز به جزئیات بیشتری داشته باشید، استفاده از پلتفرمهای شخص ثالث یا همان اتوماسیونهای بازاریابی مناسب شما خواهد بود. این گزینه نسبت به تحلیل گوگل گرانتر است. اما به همان نسبت جزئیات و امکانات بیشتری را هم در اختیار شما میگذارد. برای مثال میتوانید تغییرات وبسایت خود را ابتدا با کاربران آزمایشی امتحان کرده و بهترین نسخه را به نمایش عمومی برسانید. در اتوماسیون بازاریابی همچنین میتوانید اثر هر کدام از کمپینهای بازاریابی روی عملکرد سایت را بهصورت لحظهای (لایو) مشاهده کنید. امکان مدیریت داده در اتوماسیون بازاریابی به شما کمک میکند عملکرد کانالهای ارتباطیتان را از روی واکنش کاربران بسنجید و خطاهای احتمالی را با سرعت بالایی کشف کنید. بررسی مواردی که امتحان خود را در جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری پس دادهاند به شما کمک میکند ویژگیهای لندینگ پیج خوب را بهتر بشناسید. در ادامه نمونههایی از لندینگ پیجهای تاثیرگذار و موفق را بررسی میکنیم. سیجیتال شرکتی است که در زمینه تامین امنیت شبکه فعالیت میکند. در تصویر زیر لندینگ پیج این شرکت را مشاهده میکنید که در ازای ارائه یک کتاب رایگان آموزش امنیت شبکه، نام کامل، ایمیل کاری، نام شرکت و موقعیت کاری فرد در شرکت را دریافت میکند. این یعنی تولید لید (مشتری راغب) برای برند. چرا که مخاطب این کتاب، فعالان این زمینه کاری و مشتریان بالقوه Cigital هستند که با ثبت ایمیل خود، به مشتری راغب یا همان لید تبدیل میشوند. بازاریابان Cigital در ادامه میتوانند با ارسال ایمیلهای هدفدار و شخصیسازی شده، این لیدها را به مشتریان دائمی و وفادار برند تبدیل کنند. کد آکادمی همانطور که از اسم آن پیدا است در زمینه آموزش برنامهنویسی فعالیت میکند. در لندینگ پیج این برند، تنها یک فرم ساده ثبت نام با شعار «برنامهنویسی تعاملی را کاملا رایگان بیاموزید» قابل مشاهده است. در زیر این فرم عبارت «بیشتر بیاموزید» به چشم میخورد و وقتی پایینتر میرویم، کلیپی یک دقیقهای از خدمت این برند و ارزشی که به مشتری اضافه میکند، قابل مشاهده است. یعنی در خلاصهترین حالت ممکن، مزایای شروع کار با این برند و فرم ثبت نام را در برابر بازدیدکنندگان خود قرار میدهد. خلاصه بودن و سادگی را میتوان تقریبا در تمام لندینگ پیجهای موفق دید. بد نیست نمونههای ایرانی موفق را هم بررسی کنیم. پونه مدیا در زمینه خدمات مربوط به راهاندازی و مدیریت سایت فعالیت میکند. در لندینگ پیج این شرکت امکان بررسی شرایط یک دامنه و شروع همکاری در صورت آزاد بودن آن وجود دارد. یعنی کاربر بدون حتی ذرهای اتلاف وقت، جواب سوال اصلی خود را گرفته و به سمت همکاری با برند هدایت میشود. این برند که به فروش کاشی مشغول است، در لندینگ پیج خود حراجیها یا تخفیفهای ویژه هفته را نمایش میدهد. اگر به مشتریان این برند -که فعالان زمینه ساختوساز هستند- دقت کنید، متوجه میشوید که این لندینگ پیج چقدر با ارزشها و نیازهای آنان سازگار است. این افراد همیشه بهدنبال کمترین قیمت و بیشترین سود میگردند و زیاد حوصله زیر و رو کردن صفحات اینترنتی را ندارند. لندینگ پیج کاشیران هم دقیقا همینها را در نظر گرفته و بهترین تخفیفهای روز را بدون معطلی به آنان نشان میدهد. کسبوکارهای بزرگ دنیا مدتها است به اهمیت استفاده از اتوماسیونهای بازاریابی پی بردهاند، اما این پدیده در ایران یک پدیده نوظهور به حساب میآید. برای همین سرویسهای کم و محدودی برای اتوماسیون بازاریابی در ایران وجود دارند. inTrack یکی از این سرویسها و از قضا جامعترین آنها است. در این اتوماسیون بازاریابی شما میتوانید علاوهبر بررسی موفقیت لندینگ پیج، روی کانالهای دیگر بازاریابی خود هم نظارت و کنترل ویژهای داشته باشید و عملکرد آنها را هوشمند کنید. اگر به فکر پیشرفت کسبوکار دیجیتال خود هستید، همکاری با اینترک را همین امروز شروع کنید. نحوه اندازه گیری و بررسی موفقیت لندینگ پیج
لندینگ پیج و نقش آن در موفقیت کمپین بازاریابی
انواع لندینگ پیج
بررسی موفقیت لندینگ پیج بر اساس تحلیل داده
تحلیل وبسایت گوگل (Google Analytics)
تحلیل با اتوماسیون بازاریابی
نمونه لندینگ پیج موفق
لندینگ پیج برند Cigital
لندینگ پیج Code Academy
لندینگ پیج پونه مدیا
لندینگ پیج برند کاشیران
inTrack جامعترین اتوماسیون بازاریابی ایرانی