

۷ نکته کلیدی برای اجرای کمپین پیامکی موفق
به جرئت میتوان گفت بازاریابی پیامکی محبوبترین نوع بازاریابی در بین کسبوکارهای ایرانی است. اما در طرف مقابل مشتریان از دریافت پیامهای بیارتباط به نیازهایشان خسته شدهاند و برای همین پیامکها را خیلی زود نادیده میگیرند. در این مقاله هفت نکته کلیدی را به شما معرفی میکنیم که با رعایت آنها، احتمال نادیده گرفته شدن پیامکهای کسبوکارتان توسط مشتری تا حد قابل توجهی کاهش پیدا میکند و میتوانید کمپین پیامکی موفقتری داشته باشید. مشکل بیشتر کسبوکارهای ایرانی در طراحی و اجرای کمپین پیامکی، توجه نکردن به مشتری و نیازهای او است. برای همین است که بیشتر افراد جامعه مدام در حال پاک کردن پیامکهای تبلیغاتی از صندوق ورودی (Inbox) خود هستند. تا زمانی که شروع به جمعآوری دادههای رفتاری مشتری و بررسی آنها نکنید، درصد بالایی از پیامکهای تبلیغاتی شما هم نادیده گرفته میشوند. مشتریان امروزی خیلی زود پیامی که بیارتباط به خواستههایشان باشد را نادیده میگیرند. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، لازم است دادههای مشتریان در یک پلتفرم یکپارچه ذخیره شوند و در ادامه از این دادهها برای هدفمند کردن کمپین پیامکی استفاده شود. این کار با کمک گرفتن از اتوماسیون بازاریابی ممکن خواهد شد. تا زمانی که یک نقشه راه مشخص وجود نداشته باشد، تلاشهای شما بر پایه شانس به نتیجه میرسند و بازدهی زیادی نخواهید داشت. در نتیجه لازم است پس از شناخت شخصیت و نیازهای مشتری، شروع به تدوین استراتژی بازاریابی پیامکی کنید. این استراتژی با پاسخ دادن به سوالات زیر مشخص میشود: زمانی که به این سوالات پاسخ کامل و دقیقی بدهید، نقشه راه بازاریابی پیامکی شما آماده است و شما میدانید چه پیامی را به چه کسانی بفرستید. جذابترین پیشنهادها هم ممکن است با یک بیان ضعیف، توانایی جذب مخاطب را نداشته باشند. استفاده از کپیرایترها و نویسندگان محتوای باتجربه به شما کمک میکند لحن و بیان پیامهای خود را بهتر کنید و در نتیجه میزان تاثیرگذاری پیام را افزایش دهید. فراموش نکنید پیامک تبلیغاتی محدودیت ۱۶۰ کاراکتری دارد و برای همین مختصر و مفید حرف زدن در آن بسیار مهم است. علاوه بر این، بسیاری از افراد تنها دو خط ابتدایی پیامک را از روی نوتیفیکیشن میخوانند و در صورت جذب نشدن آن را باز نمیکنند. فراخوان عمل یا Call to Action معمولا یک لینک است که در انتهای پیام میآید. برای مثال «جهت دریافت تخفیف یلدایی روی این لینک کلیک کنید». اما گاهی پیامها هدف اطلاعرسانی دارند و ماجرا متفاوت است. در این پیامها میتوانید لینک عضویت در خبرنامه را در انتهای پیام قرار دهید. نکته مهم اینجا است که وجود فراخوان عمل در انتهای پیام باعث بیشتر شدن شانس تاثیرگذاری آن میشود. زمانی که مشتری پیام شما را میخواند و هیچ لینکی در انتهای آن نمیبیند، خیلی زود از صفحه خارج میشود و به احتمال زیاد آن را فراموش میکند. بعضی از نیازهای مشتریان محدودیت زمانی دارند. برای مثال دانشآموزان اکثرا در شهریور ماه به سراغ خرید لوازمالتحریر میروند و در این بازه زمانی به تخفیف روی این دسته از محصولات نیاز دارند. یا مثلا اگر کسی از سایت شما موبایل میخرد، حداکثر تا دو روز بعد از خرید موبایل به لوازمی مثل گارد و گلس نیاز دارد. در نتیجه پیامهای تبلیغاتی اگر در زمان مناسب برای افراد مناسب ارسال شوند، اثر بیشتر و بهتری خواهند داشت. برای رسیدن به این زمانبندی لازم است ویژگیها و فعالیتهای کاربران را زیر نظر بگیریم. شرکتهای بزرگ دنیا معمولا فقط برای کسانی پیامک ارسال میکنند که کاربر سایت یا اپلیکیشنشان باشند. زیرا این افراد شماره خود را به انتخاب خود در اختیار برند مورد نظر قرار دادهاند. زمانی که بدون اجازه مخاطب برایش پیامک بالک ارسال کنید، در اکثر مواقع احساس خوبی در او ایجاد نمیشود. برای همین بهتر است سعی کنید شماره مشتریان بالقوه را از طریق عضویت در خبرنامه یا ثبتنام در سایت و اپلیکیشن دریافت کنید. در کنار این کار، بهتر است به مخاطب برای انصراف از دریافت پیامک حق انتخاب بدهید. برای مثال در انتهای پیام بنویسید «در صورت عدم تمایل به دریافت پیامکهای بعدی، NO را ارسال کنید». این کار هم توسط برندهای بزرگ دنیا انجام میشود (میتوانید در مطلب «نمونههایی از بازاریابی پیامکی موفق در دنیا» ببینید) و به مخاطب احساس احترام را منتقل میکند. مشتریان مهم یا VIP کسانی هستند که مدت زیادی است از شما خرید میکنند یا مبلغ زیادی را برای خرید از برند خرج کردهاند. داشتن برنامه ویژه برای تعامل با این مشتریان اهمیت زیادی دارد. برای مثال میتوانید کمپینهای تخفیفی ویژه برایشان در نظر بگیرید. نکته مهم این است که این مشتریان احساس کنند به آنها اهمیت میدهید و از وفاداریشان قدردانی میشود. برای همین لازم است در استراتژی بازاریابی پیامکی خود همیشه قسمتی را به تعامل با این دسته از مشتریان اختصاص دهید. اتوماسیون بازاریابی inTrack تمام امکانات لازم برای طراحی و اجرای کمپینهای هوشمند و مدرن را در اختیار شما قرار میدهد. با inTrack یک پنل گرافیکی در اختیار دارید که کار با آن نیاز به دانش فنی ندارد، اما با استفاده از آن طراحی کمپینهای پیچیده بازاریابی برای شما ساده میشود. برای امتحان کردن قابلیتهای inTrack میتوانید همین امروز با ما تماس بگیرید و درخواست دمو بدهید. ۷ نکته کلیدی برای اجرای کمپین پیامکی موفق
نکات برای اجرای موفقتر کمپین پیامکی
نکته اول: شناخت مشتری
نکته دوم: داشتن یک استراتژی مشخص و جامع
نکته سوم: توجه به کیفیت محتوا
نکته چهارم: فراخوان عمل مناسب
نکته پنجم: زمانبندی پیام
نکته ششم: احترام گذاشتن به حریم خصوصی و انتخاب کاربر
نکته هفتم: تمرکز روی مشتریان مهم
پلتفرم inTrack راهکار مدرن بازاریابی پیامکی