

۱۰ نکته برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها در ایمیل مارکتینگ
اگر در کسب و کار خود از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنید، به احتمال زیاد اسپم شدن ایمیلها یکی از مهمترین معضلات و دردسرهای شماست. سرویسهای ایمیل مثل جیمیل و یاهو، قوانین بسیار سختگیرانهای در راستای اسپم شناختن ایمیلها دارند و همین مسئله باعث میشود تا در برخی موارد، ایمیلهایی که واقعاً اسپم نیستند و از طرف اسپمر ارسال نشدهاند نیز اسپم محسوب محسوب شوند. بر اساس آماری که ReturnPath منتشر کرده، ۷۹ درصد از ایمیلهایی که توسط بازاریان واقعی (که اسپمر نیستند) ارسال میشود به اینباکس افراد میرسد. این یعنی حداقل ۲۱ درصد از ایمیلهایی که اسپم نیستند، به دلایل مختلف اسپم به حساب آورده میشوند. سوال اصلی این است که برای اسپم نشدن ایمیلها باید چه کار کنیم؟ در وهلهی اول باید با فیلترهای اسپم آشنا شویم و روش کار آنها را بشناسیم. در ادامه نیز با رعایت کردن یک سری نکات، میتوان احتمال اسپم شدن ایمیلها را تقریباً به صفر رساند. فیلتر اسپم (spam filter) یک نوع فناوری است که معمولاً از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ برای شناسایی ایمیلهای حاوی ویروس، محتوای ناخواسته و اسپم استفاده میکند و از رسیدن این ایمیلها به اینباکس اصلی افراد جلوگیری میکند. نکتهی حائز اهمیت این است که فیلتر اسپم، نرخ دریافت شدن (delivery) ایمیلها را پایین نمیآورد. چرا که ایمیلهایی که به صندوق اسپم میروند، از نظر سیستمها دریافت شده به حساب میآیند. اما مشخص است که فرد دریافت کننده ایمیل شما را نمیبیند و در نتیجه نرخ باز شدن ایمیلهای شما پایین میآید. فیلترها برای تشخیص اسپم بودن یک ایمیل، چندین فاکتور مختلف را مد نظر قرار میدهند. مهمترین آنها عبارتند از: هیچکس به طور صد درصدی نمیتواند از دست فیلترهای اسپم در امان باشد. اما با استفاده از نکاتی که در ادامه ذکر میکنیم، میتوانید احتمال اسپم شدن ایمیلهایتان را به صفر نزدیک کنید. بهتر است کاربرانی که فرم عضویت در سایت شما را پر میکنند، یک بار از طریق ارسال ایمیل نیز عضویت خود را تأیید کنند. یعنی بعد از عضویت، یک ایمیل برایشان ارسال شود و از آنها خواسته شود که تأیید کنند این ایمیل متعلق به آنهاست. با این روش در واقع کاربران در دو مرحله، عضویت در سایت شما را تأیید کردهاند و احتمال این که ایمیلهای شما را به عنوان اسپم معرفی کنند، پایین میآید. ضمن این که با این روش، ایمیلهای واقعی نصیب شما میشود و کیفیت لیست آدرسهای ایمیل شما بالا میرود. آدرس آیپی ارسالکننده ایمیلها، نقش مهمی در اسپم شناخته شدن آنها دارد. به طور مثال اگر شما از طریق یک آدرس آیپی که جدیداً درست شده، به تعداد زیادی از افراد ایمیل ارسال کنید، سرویسهای ایمیل مثل جیمیل، اپل میل و یاهو به احتمال زیاد به ایمیلهای شما مشکوک خواهند شد. بنابراین در ابتدا باید در حجمهای کوچک ایمیل ارسال کنید و به مرور زمان، کمیت آنها را بیشتر کنید تا برای آدرس آیپی شما اعتبار ساخته و حفظ شود. با استفاده از این روش، آدرس آیپی شما در نگاه سرویسهای ایمیل، یک آدرس آیپی معتبر به حساب خواهد آمد و با احتمال زیادی، همهی ایمیلهای شما به اینباکس اصلی افراد خواهد رسید. صرف نظر از این که مقصود اصلی شما از ارسال ایمیل چه بوده، برخی از کلمات به صورت خودکار توسط فیلترهای اسپم، مشکوک تشخیص داده میشوند. کلمات و عباراتی مثل «کسب درآمد میلیونی» و مواردی شبیه به این، بیشتر در ایمیلهای اسپم مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین فیلتر اسپم نیز ایمیل شما را اسپم تشخیص خواهد داد. نظرسنجی Litmus نشان میدهد که ۵۴ درصد از افراد، ایمیلهای تبلیغاتی دریافت میکنند که دارای سابجکت یا موضوعِ گمراهکننده است. این گونه گمراه کردن مخاطبین، باعث میشود تا آنها ایمیل شما را به عنوان اسپم به سرویسهای ایمیل معرفی کنند. پس بهتر است در ایمیلهای خود از سابجکت دقیق استفاده کنید و از کلمات و عبارات مشکوک به اسپم نیز استفاده نکنید. زمانی که مخاطبان در سایت شما ثبت نام میکنند، از آنها بخواهید آدرس ایمیل شما را به عنوان یکی از کانتکتهای مورد اعتماد اضافه کنند. با این کار، ایمیلهای ارسالی توسط شما به طور قطع وارد اینباکس اصلی افراد (primary tab) خواهد شد. ضمن این که هر چه تعداد بیشتری آدرس ایمیل شما را به عنوان کانتکت ذخیره کنند، امتیاز اسپم بودن ایمیلهای در نگاه جیمیل و اپل میل پایین میآید. با انجام مراحلی که تا اینجا گفتیم، به احتمال زیاد، ایمیلهای شما به اینباکس اصلی مخاطبین خواهد رسید. اما کار شما تمام نشده. این ایمیلها باید توسط مخاطبین باز شوند. سرویسهای ایمیل مثل جیمیل، نگاه دقیقی به آمار اینگیجمنت ایمیلها دارند. اگر آمار باز شدن ایمیلهایتان پایین بیاید، ایمیلهای بعدی ممکن است به جای primary tab در promotional tab قرار بگیرد و در مراحل بعدی حتی ممکن است در فولدر اسپم قرار بگیرند. شخصیسازی ایمیلها و ارسال محتوای باکیفیت، میتواند در بالا نگه داشتن آمار باز شدن ایمیلها تأثیر زیادی داشته باشد. از ضمیمه یا attach کردن فایل به ایمیلها تا جایی که ممکن است خودداری کنید. وجود فایل در ایمیلها، سرویسهای ایمیل را حساس میکند و ممکن است فایلهای شما را مشکلدار تشخیص بدهند. در اینجاست که ایمیلهای شما باز هم در فولدر اسپم قرار خواهد گرفت. اگر لازم است تا کاربر فایلی را دانلود کند، برای او یک لینک بفرستید که وی را به یک لندینگ پیج میبرد و از آن جا دانلود فایل انجام میشود. فیلترهای اسپم بر روی عکسهای پرحجم نیز حساسیت دارند. ضمن این که برخی از سرویسهای دریافت ایمیل مثل جیمیل، به صورت پیشفرض، بارگذاری عکسهای داخل ایمیل را غیرفعال میکنند. بنابراین بهتر است تا ایمیلهای شما بر محتوای تصویری متکی نباشند و محتوای متنی بیشتر باشد. سرویس ایمیل مارکتینگ میلچیمپ توصیه میکند که ۸۰ درصد ایمیل متن و ۲۰ درصد از آن عکس باشد. همچنین نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید: برخی از مخاطبان بعد از ثبت نام، به صورت کامل غیرفعال خواهند بود. دلیلش این است که بسیاری به دلایل مختلف از جمله فراموش کردن رمز عبور، مجبور به تعویض ایمیل اصلی خود میشوند. یا ممکن است به هر دلیلی، به محتوای شما علاقهای نداشته باشند. اگر کاربری به مدت بیش از ۶ ماه، هیچکدام از ایمیلهای شما را باز نکرد، دیگر برای او ایمیلی نفرستید. به این ترتیب نرخ باز شدن ایمیلهای شما سقوط نمیکند و احتمال اسپم شناخته شدن ایمیلهایتان کاهش پیدا میکند. هرگز و به هیچ عنوان لیست ایمیل خریداری نکنید. از هر زاویهای که نگاه کنیم، این کار غلطی است و به هیچ وجه به نفع کسب و کار شما نخواهد بود. مشخص است که با خرید لیست ایمیل و ارسال ایمیل برای این لیست، تعداد زیادی از افراد به صورت ناخواسته از طرف شما ایمیل دریافت میکنند و تعداد بالایی نیز شما را به عنوان اسپم گزارش میکنند. بنابراین خیلی راحت آدرس ایمیل شما وارد بلک لیست خواهد شد. این شرایط را فراهم کنید که کاربران بتوانند به راحتی از دریافت ایمیلهای شما انصراف دهند و مدام به این مسئله اشاره کنید. بسیاری از کسب و کارها در ایمیلهای خود گزینهی لغو عضویت قرار نمیدهند. بنابراین کاربران مجبورند برای این که ایمیلهای آنها را دیگر در اینباکس اصلی خود نبینند، آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. این کار باعث میشود تا آدرس ایمیل شما در نگاه پلتفرمهای ایمیل، به عنوان اسپم شناخته شود. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، هیچ راه کاملاً قطعی برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیلها وجود ندارد. ولی با دنبال کردن نکاتی که در این مقاله گفتیم، میتوانید احتمال اسپم شدن ایمیلهای خود را بسیار پایین بیاورید. ۱۰ نکته برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها در ایمیل مارکتینگ
فیلتر اسپم چیست؟
نکاتی برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها
۱. استفاده از روش تأیید ایمیل
۲. استفاده از آیپی معتبر
۳. از کلمات مشکوک و سابجکت گمراه کننده پرهیز کنید
۴. از مخاطبان بخواهید شما را به عنوان کانتکت اضافه کنند
۵. ارسال محتوای باارزش
۶. از ضمیمه کردن فایل خودداری کنید
۷. استفاده از نسبت مطلوبی از عکس و متن
۸. برای مخاطبین غیرفعال چیزی نفرستید
۹. لیست ایمیل خریداری نکنید
۱۰. گزینه لغو عضویت را دسترس قرار دهید