چگونه در اینترک کمپین پیامکی بسازیم؟
یکی از راههای ارسال پیام در اینترک، پیامک است. پیامک از این جهت اهمیت دارد که نیازی به اینترنت ندارد و مشتری شما میتواند به راحتی آن را دریافت کند. همچنین پیامک نسبت به سایر کانالها در دسترستر است. با ساختن کمپینهای پیامکی در اینترک میتوانید تعداد دفعات پیامک، زمانهای ارسال و جواب دادن به درخواست مشتری را برنامهریزی کنید.
برای ساخت کمپین پیامکی کافی است از منوی سمت چپ پنل اینترک، گزینه SMS را از بخش Engage انتخاب کرده و سپس در بالای صفحه روی دکمه + کلیک کنید. بعد از انجام این کار به صفحه ساخت کمپین پیامکی منتقل خواهید شد.
مرحله اول: تنظیمات اولیه کمپین
در این مرحله که مخاطب (Audience) نام دارد، نام، نوع و مخاطب کمپین مشخص خواهد شد. در این بخش همچنین میتوانید با اختصاص یک یا چند برچسب به کمپین، پیدا کردن آن در آینده را سادهتر کنید. برای مثال میتوانید روی تمام کمپینهایی که مربوط به مشتریان جدید است، برچسب New Customers را قرار دهید.
تعیین نوع کمپین
پنل اینترک امکان ساخت سه نوع کمپین مختلف را از بخش Communication Type برای شما فراهم کرده است که هر کدام از این کمپینها در شرایط خاص خود کاربرد دارند. انواع کمپین در اینترک عبارتند از:
کمپین یکباره (One-Time)
این نوع کمپین برای ارائه پیشنهادهای ویژه (برای مثال تخفیف شب یلدا) یا مواردی مثل رونمایی از محصول مورد استفاده قرار میگیرد. با انتخاب این گزینه، سیستم در مرحله بعد از شما یک تاریخ و زمان مشخص برای اجرای کمپین میخواهد.
کمپین قابل فعالسازی (Triggered)
این کمپینها در اثر انجام یک عمل توسط کاربر، فعال میشوند. با انتخاب این گزینه، سیستم در مرحله بعد از شما میخواهد یک ایونت (برای مثال کامنت گذاشتن کاربر یا انجام خرید توسط او) را مشخص کرده و همچنین زمان و تاریخ شروع و پایان کمپین را مشخص کنید.
کمپین بازگشتی (Recurring)
این کمپینها در یک زمان مشخص (برای مثال هر ده روز) تکرار میشوند. با استفاده از کمپین بازگشتی میتوان پایان اشتراک، رسیدن موعد آبونمان و مواردی از این دست را به مشتری یادآوری کرد. با انتخاب این گزینه، سیستم از شما تاریخ شروع، تاریخ پایان و موعد تکرار (هر یک ماه) را در مرحله بعد میخواهد.
تعیین نوع پیام (Content Type)
پیامکهای ارسالی توسط برندها ممکن است تبلیغاتی (Promotional) یا تراکنشی (Transactional) باشد. تفاوت این دو نوع پیام مربوط به کاربرد آنها است. پیامکهای تبلیغاتی برای مواردی مثل معرفی محصول جدید یا ارائه پیشنهاد تخفیفی به کاربر مورد استفاده قرار میگیرند؛ در حالی که پیامکهای تراکنشی کاربرد اطلاعرسانی داشته و در مواردی مثل ارسال اطلاعات پیگیری خرید استفاده میشوند.
تعیین نوع مخاطب (Audience Type)
پنل InTrack به شما این امکان را میدهد که مخاطبین خود را بر اساس ویژگیهای شخصی یا رفتاری بخشبندی کنید. برای مثال «کسانی که بیش از ۱۰ بار خرید انجام دادهاند و از آخرین خرید آنها کمتر از یک ماه گذشته است» یک بخش (Segment) از مشتریان شما بهحساب میآیند. در قسمت تعیین نوع مخاطب میتوانید مشخص کنید مخاطب پیام شما تنها یک بخش است یا چند بخش را بهصورت همزمان شامل خواهد شد.
ارسال پیام برای یک سگمنت
با انتخاب این گزینه مخاطب شما تنها یک گروه از مشتریان خواهد بود. این گروه ممکن است «مشتریان بین ۲۰ تا ۲۵ سال» یا «خرید اولیها» باشد. اگر این گزینه را انتخاب کنید در قسمت پایینی (Send To) تنها یک سگمنت قابل انتخاب کردن خواهد بود.
ارسال پیام برای چند سگمنت بهصورت همزمان
با انتخاب این گزینه امکان تعیین بیش از یک سگمنت بهعنوان مخاطب پیام برای شما فراهم میشود. با انتخاب این حالت همچنین میتوانید برای مخاطبان پیام استثنا قائل شوید.
مرحله دوم: تنظیمات زمان، تاریخ و نحوه ارسال کمپین
در این مرحله میتوانید تاریخ شروع و پایان کمپین را با توجه به نوع آن تعیین کرده و همچنین تنظیمات مربوط به محدودیت ارسال پیام (Frequency Capping، DND و Queuing) را مشاهده کنید.
Frequency Capping
اولین بخش منوی پایین صفحه مربوط به ایجاد محدودیت برای تعداد پیام ارسالی است. برای تعیین این محدودیتها میتوانید از منوی سمت چپ پنل و بخش Settings، گزینه General را انتخاب کرده و سپس به زبانه FC بروید. با تعیین یک سقف خاص برای تعداد پیام ارسالی از هر کانال بهصورت روزانه، هفتگی و ماهانه، احتمال انتقال حس مزاحمت به کاربر کاهش خواهد یافت. چرا که سیستم در صورت عبور تعداد پیامها از حد مجاز، بهطور خودکار آنها را وارد صف کرده و در زمانی دیگر برای کاربر ارسال میکند. در این بخش از ساخت کمپین پیامک میتوانید تعیین کنید که این کمپین بهخصوص از سقف تعیین شده در تنظیمات پیروی خواهد کرد یا استثنا خواهد بود.
DND
قابلیت «لطفا مزاحم نشوید» (Do Not Disturb) یا بهطورمخفف DND از ارسال پیام در ساعات غیرمعمول (مثلا دو بامداد) جلوگیری میکند. برای تنظیم ساعات DND هم میتوانید از منوی سمت چپ، قسمت Settings روی General کلیک کرده و زبانه DND را انتخاب کنید.
مرحله سوم: نوشتن متن و تعیین سرویس ارسال پیامک (Message)
در این قسمت ابتدا سرویس ارسال پیامک مورد نظر خود را از بخش SSP تعیین کرده و در ادامه متن پیام را در فیلد SMS Text وارد میکنید. در این قسمت امکان امتحان کردن چند نسخه متفاوت از یک پیام روی مخاطبان نیز برای شما فراهم شده است. برای این کار کافی است از قسمت بالای صفحه روی علامت + کلیک کرده و گزینه (Variation) های مختلفی برای پیام خود بسازید.
مرحله چهارم: دنبال کردن نتایج کمپین (Tracking)
هر کمپینی که برای کاربران ارسال میکنید نتایجی را بههمراه خواهد داشت. دنبال کردن این نتایج به شما کمک میکند رفتار کاربران خود را بهتر بشناسید. در قسمت Tracking میتوانید با انتخاب گزینه Conversion Tracking، واکنش کاربران به کمپین را زیر نظر بگیرید. برای این کار کافی است یک ایونت را برای دنبال کردن توسط سیستم مشخص کرده و همچنین تعیین کنید تا چه زمانی بعد از اجرای کمپین، واکنش کاربران زیر نظر گرفته شود.
اگر در قسمت قبل برای پیام خود چند گزینه (Variation) ساخته باشید، در این قسمت میتوانید درصد مخاطبین جامعه آزمایشی ارسال پیام را جابجا کنید.
مرحله پنجم: تست کمپین (Test Campaign)
این بخش تنها برای کسانی است که قصد ارسال چند نسخه از پیام را بهصورت آزمایشی دارند. در این مرحله میتوانید مخاطب آزمایشی خود را انتخاب کرده و یکی از نسخههای پیام را برای او بفرستید.
مرحله پایانی: پیشنمایش و اجرا (Preview & Launch)
در این مرحله تمام تنظیمات کمپین برای تایید نهایی به نمایش در میآیند. شما میتوانید پس از مطالعه همه بخشها و مطمئن شدن از درست بودن تنظیمات، روی دکمه Launch Campaign کلیک کرده و کمپین خود را اجرایی کنید.